Välkommen vecka 30

publicerat i Allmänt, Gravid, Vecka för vecka;
72.9% av graviditeten har passerat, 77 dagar kvar till bf den 20 november.
Vikt: 1,43 kg
Längd: 38 cm
Bebis- Barnet väger nu ca 1,43 kg i början av veckan och 1,58 kg vid veckans slut. Barnets kroppsbehåring- lanugohår- börjar försvinna. Barnet öppnar och stänger ögonlocken och lungorna, musklerna och hjärnan fortsätter sin utveckling, och skelettet hårdnar än mer. En del barn börjar redan nu lägga sig med huvudet ner i bäckeningången. Barnet växer nu mycket och ökar från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammas rörelser och vaknar när hon lägger sig. Barnets huvud har nu i princip den storlek det har när det föds.
Mamma- All extra vikt som du bär påfrestar din rygg, tänk på hållningen. Dina lungor tar upp ca 20% extra syre vilket gör att du kan känna dig anfådd. Barnet växer mycket nu, och tänk på att äta bra mellanmål. Ibland kan du bli lätt illamående dessa veckor då barnet växer mycket och hormonpåslaget är stort. Fortsätt att motionera i den mängd och intensitet som är lagom för dig. 
Hur mår jag? Förutom lite känningar i höfterna och ryggen så mår jag bra, jag är rätt så trött om kvällarna nu men det är ju första arbetsveckan efter semestern så det är inte konstigt man är trött. Det är dessutom full rulle på jobb med mycket barn och mycket som ska planeras och tänkas på, så det är klart man blir trött :) Jag känner att magen är lite i vägen nu när man ska böja sig ner och det börjar bli tungt att hjälpa barnen med skor och kläder, men det går änsålänge. Annars tycker jag att jag kan leva på i mitt vanliga tempo och det är skönt. Bebis sparkar jättemycket och nu börjar man känna riktiga kroppsdelar som sticker ut. 
Nu är han stor som en ananas :)

Taggar: Gravid, Gravid vecka 30, första barnet, gravid bf november 2015, gravid vecka för vecka, gravidblogg, novemberbebis;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Frida Linnman:

Verkar som vi är beräknade typ samtidigt! Så kul! Visst känns det häftigt att man nu är uppe på vecka 30, känns sjukt nära, ihh!

Svar: Ja vad roligt :D! Ja eller hur! Nu börjar det verkligen närma sig :)
Linnéa Horsner

Kommentera inlägget här :